نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 1014 )
ســوره 17 : اســـرا ( مـکّــی ـ111آیه دارد ـ جزء پا نزدهم ـ صفحه 282 )
( قسمــت بیست و هفتـــم )
درمـانِ دردِ شـوق
( جزء پانزد هــم صفحــه 290 آیات 81 و 82 )
بسم الله الرحمن الرحیم
(81 ) وَ قُلْ جَاء الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا
( 82 ) وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا
تفسیـــر لفظـــی :
(81 ) و بگو حق آمد و باطل نابود شد ، آرى باطل همواره نابودشدنى است
(82 ) و ما آنچه را براى مؤمنان مایه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى کنیم
و [لى] ستمگران را جز زیان نمى افزاید
با عرض تسلیتِ سالگرد شهـــــــادت پیشوای ششم ،
صــادقِ آل محمّـــــــد(ص) ،
امــام جعفــر ابن محمــدٍ الصادق علیه السلام
تفسیر ادبی و عرفانی :
چهره ی کائنات به تاریکیِ نادانی و تیرگیِ شرک پوشیده بود ،
که ناگاه رایت دولت محمّد (ص) از مرکز مکّـــــه سر برآورد ،
و نــورِ دیــــن از خانــــــه ی آمنـــــــــــه پیــــدا شد ،
و شــــــادی و خــــرّمی در جهــــان افتـــــاد ،
هرجا نامداری بود خـــــوار گشت ،
و هرجا تاجداری بود تاجش به تاراج بداد !
هرکجـــــا جبّــــــاری بود از تخت به زیــــر آمـــد ،
هر جــــــا بتـــــــی بود در قعـــر چـــاه نیستــــی افتاد !
قاعده ی قصـــرِ قیصـــــر ، و طاقِ بستانِ کسری فـــرو ریخت ،
و از چهـــــــــار گوشه ی جهـــــــــان آواز برآمــــــد که :
حــقّ آمــد و باطـل تبــاه شــد !
و محمّــــــد(ص) به دنیـــا آمــــد
کفـر و ایمــان را هـــم اندر تیــرگی هم در صفـــا
نیست دارُالمُلک جز رخسار و زلف مصطفی(ص)
حــــــــق چو دیــد آن نور مطلـــق در حضــــــور
آفریــــــد از نــــــــــور او ، صـــــــــد بحـــر نــــور
آفـــــــــرینش را جــــــز او مقصــــــــــود نیست
پــاک دامن تـــــــــر ، ز او مــوجـــــــــود نیست
وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ...
در قــرآن دارویِ دردِ نــادانــــــی ؛ بـــــرای دانشمنــــــدان است !
دارویِ دردِ شـــــــکّ و تردیــــــد ؛ برای گرونـــــــــدگان است !
درمانِ دردِ منکـــــر و غفلــــت ؛ برای عارفـــــان است !
و درمانِ دردِ نا امیــــــدی ؛ برای مریـــدان است !
و درمانِ دردِ شوق ؛ برای دوستـــان است .
اَللهُـــــمَّ صَـــــــــلِّ و سَلِّــــــــم و زِد وَ بارِک
عَلَی السَّیِّدِ الصّــــــــادِقِ الصـــــدیقِ ،
اَلعالِمِ الوَثِیقِ ، اَلحَلِیمِ الشَّفِیقِ ،
اَلهادِی اِلَی الطَّرِیقِ ،
اَلسّاقِی شِیعَتِهِ مِنَ الرَّحِیقِ ،
وَ مُبَلِّـــــــغِ اَعدائِـــــــهِ اِلَی الحَــرِیـقِ ،
صاحِبِ الشَّرَفِ الرَّفِیعِ ، وَالحَسَبِ المَنِیــــعِ ،
وَالفَضلِ الجَمِیــــــعِ ، اَلشَّفِیــــــعِ ابنِ الشَّفِیـــعِ ،
اَلمَدفُونِ بِاَرضِ البَقِیعِ ، اَلمُهَذَّبِ المُؤَیَّدِ ،اَلاِمامِ المُمَجَّدِ ،
اَبِیعَبدِاللهِ جَعفَرِ ابنِ مُحمَّدِ،صَلَواتُ اللهِ وَ سَلامُهُ عَـلَیـهِ،
اَلصَّـلـــــوةُ وَ السَّــــلامُ عَـلَیــــکَ یااَباعَبـــدِاللهِ،
یا جَعفَرِ ابنِ مُحَمَّدٌ ، اَیُّهَا الصّادِقُ،
یَابنَ رَسُولِ اللهِ ، یَابنَ اَمِیــــــرِالمُؤمِنِینَ ،
یا حُجَّةَ اللهِ عَـلی خَـلقِـهِ، یا سَیّــِدَنا وَ مَـولانـــا ،
اِنّا تَوَجَّهـنــا وَ استَشفَعـنـــــــا وَ تَوَسَّلنــــا بِکَ اِلَی اللهِ،
وَ قَـدَّمناکَ بَینَ یَـدَی حاجاتِنا فِی الدُّنیا وَالاخِـرَة ،
یا وَجِیهَاً عِـندَاللهِ اِشفَــع لَنا عِـنـــدَالله
موضوع :